Vidzemes plānošanas reģiona īstenotā projekta “Vidzeme iekļauj” ietvaros šovasar teju 39 ģimenes no Vidzemes, kurās aug bērns ar funkcionāliem traucējumiem, piedalījās integrējošās nometnēs “TuTePatās”. Ik gadu šīs nometnes ir vecāku un bērnu gaidītas, un atzinīgi novērtētas, arī šis gads nav izņēmums.
Integrējošo nometņu aktivitāšu mērķis ir jaunu un vispusīgu prasmju attīstīšana bērniem, atbalsts un iedrošinājums vecākiem, kā arī tādas vides radīšana, kas sniedz iespēju ģimenēm izrauties no ierastās vides. Ikdienas nodarbības tiek veidotas visai ģimenei kopā un arī atsevišķi bērniem un vecākiem – kā radošās aktivitātes, kur ikvienam ir iespēja atrast savu vietu un nodarbošanos.
Kā uzsver nodibinājuma “Latvijas Bērnu atbalsta fonds” pārstāve un nometnes “TuTePatās” vadītāja Zaiga Mainiece, kura jau otro gadu vada šo nometni: “Katra nometne ir atšķirīga, īpaša un jauns piedzīvojums gan dalībniekiem, gan komandai. Īpašāku to padara cilvēki – šie stiprie vecāki, zinātkārie bērni un komanda, kas ir gatava būt blakus un mācīties. Katrā nometnē ir kas savādāks – luga, deja vai spēļu laiks kopā. Tā ir iespēja izkāpt ārpus komforta zonas, kādam sevi pārvarēt, bet kādam vienkārši ļauties mirklim.”
Viņa teic – vecāki visvairāk novērtē sajūtu, ka esi starp savējiem, tevi saprot un pieņem tieši tādu, kāds esi. Līdzīgi emocijās pēc nometnes dalās arī četrus gadus vecās Emīlijas mamma, sakot: “Pateicos par četrām brīnumjaukām dienām, par katru smaidu, atklāsmēm, sapratni, iejūtību, empātiju, padomiem, iedrošinājumu un pārliecību nepadoties. Šajās dienās patiesi baudījām nepiespiestu atmosfēru, kurā mēs kā vecāki un arī mūsu īpašais bērns jutāmies brīvi no sabiedrības klišejām, negācijām, “citādiem” skatieniem uz mūsu īpašo bērnu. Šeit es varēju “novilkt” to mēteli, kuru man nākas “uzģērbt”, izejot parastā sabiedrībā ar mūsu meitu. Šo empātiju, šķiet, sapratīs tikai tie, kuriem ir citādie bērniņi.”
Sveķu pamatskolā Gulbenes novadā vasaras laikā ik mēnesi notika pa nometnei, pulcējot ap 120 dalībnieku. Nometnēs bērni un vecāki varēja piedalīties mākslas un mūzikas terapijā, vecāku meditācijā – burbuļmeditācijā, mandalu, karikatūru zīmēšanā. Bērniem notika stafetes, Knop Knop meistarklases (flīsa konstruktori, kas palīdz attīstīt mazo motoriku), spēles un rotaļas sadarbības un sociālo prasmju attīstīšanai. Ik rīts sākās ar rīta rosmi un diena noslēdzās ar vakara sarunām, ko kā vērtīgāko nereti izceļ vecāki.