Urbānās vides attīstībā būtisku lomu spēlē koplietošanas risinājumi un esošo sistēmu optimizācija

urbanas vides attistiba butisku lomu spele koplietosanas risinajumi un esoso sistemu optimizacija

Š.g. 28.-29. maijā Konstancā, Rumānijā aizvadīts Interreg Europe programmas projekta “Zaļas un sociāli atbildīgas pilsētu loģistikas inovācijas (Spotlog)” 4. pieredzes apmaiņas pasākums, kurā no Latvijas piedalījās Vidzemes plānošanas reģiona pārstāvji, kā arī Rīgas Tehniskās universitātes pārstāve Ilze Lukstiņa.  Šoreiz, projekta konsorcijam tiekoties, priekšplānā tika izvirzīta urbānās loģistikas nākotne, kas paredz optimizēt esošās sistēmas un arvien plašāk izmantot viedās tehnoloģijas, meklējot iespējas koplietošanas risinājumu iedzīvināšanai.

Koplietošanas risinājumi tiek izmantoti plašā skaitā nozaru. Piemēram, tūrismā – privātīpašums tiek piedāvāts citiem kā naktsmītne, lauksaimniecībā un būvniecībā – dīkstāvē esoša tehnika tiek iznomāta citiem, kam tā nepieciešama, savukārt transporta nozarē esam pazīstami ar  Uber un tamlīdzīgiem pakalpojumiem, bet loģistikas jomā uzņēmumi savas brīvās noliktavu telpas piedāvā citiem komersantiem.

Divu dienu ietvaros konsorcijs tika iepazīstināts ar virkni koplietošanas risinājumu, no kuriem vairāki projekti ir salīdzinoši  neseni, tomēr strauji attīstās un gūst panākumus ne tikai pašmāju valstīs, bet arī aiz to robežām.

Kā viens no piemēriem, kas izceļams, un ar kuru detalizētāk iepazīstināja Rumānijas pārstāvji, ir pārnēsājamā baterija, ar kuru iespējams nodrošināt teju jebkura transportlīdzekļa darbību. Uzņēmums ir strauji augošs, risinājums gūst arvien lielāku popularitāti un tam prognozējams augsts eksporta potenciāls. Tehniski risinājuma ieviešana ir salīdzinoši vienkārša, un baterija ir izmantojama jebkurā transporta līdzeklī, iepriekš to tehniski pielāgojot. Ideja palīdz risināt problēmas gan ar trūkstošo uzlādes infrastruktūru, gan arī taupa laiku, kas nepieciešams transportlīdzekļa uzlādei.

Bukarestē šobrīd jau 135 transportlīdzekļi ikdienā izmanto E-mobility Romania  maināmo bateriju pakalpojumu, un to skaits pieaug.  Ar vienu uzlādi iespējams veikt līdz 150 km garu distanci, to ērti apmainot pret nākamo bateriju kādā no tuvējām uzlādes stacijām. Šādas uzlādes stacijas pagaidām ir ap 100, uzlāde notiek izmantojot saules enerģiju. Baterijas nomaiņa prasa 1 minūti, un, lai gan tā šobrīd sver 17 kg, jau norit darbs pie produkta svara mazināšanas, saglabājot efektivitāti līdzšinējā līmenī.

Kā pastāstīja uzņēmuma pārstāvji, tiek plānots arī pilotprojekts Somijā, Turku, lai  risinājumu testētu sadarbībā ar vietējo pašvaldību un iesaistot vietējo sabiedrību. Somija kā pilotteritorija ir interesanta zemās gaisa temperatūras dēļ ziemas sezonā, lai apjaustu tehnoloģijas veiktspēju atšķirīgos laikapstākļos.

Šoreiz uz Rumāniju kopā ar Vidzemes plānošanas reģionu devās arī Rīgas Tehniskās universitātes pārstāve Ilze Lukstiņa, kura pārējos konsorcija dalībniekus iepazīstināja ar 15 minūšu pilsētas konceptu, kas pilsētplānošanas procesa ietvaros centrā noliek iedzīvotāja dzīvesvietu, nodrošinoties, ka visi nepieciešami pakalpojumi atrodas 15 minūšu gājiena vai brauciena ar velosipēdu attālumā. Koncepts labi strādā lielās urbānajās vidēs, tomēr jāņem vērā, ka  inovatīviem risinājumiem infrastruktūra jāpielāgo un jāmainās arī sabiedrības paradumiem, lai tie inovācijas integrētu savā ikdienā.

Tā kā Konstancā atrodas osta, kas ir stratēģisks pārvadājumu krustpunkts Melnās jūras rietumos, Spotlog konsorcijam bija iespēja ostu apmeklēt arī klātienē. Ostas teritorija 4000 ha apmērā stiepjas vairāk nekā 20km garumā gar jūras piekrasti un ir nozīmīgs tranzīta centrs, piedāvājot īsākās distances alternatīvu kravu pārvadājumiem uz Eiropas centru, tādējādi tā atzīstama par būtisku elementu Eiropas intermodālajā transporta tīklā. Ostas mērķis ir nodrošināt kvalitatīvus un konkurētspējīgus pakalpojumus ostas klientiem, piedāvāt attīstītu transporta infrastruktūru, kā arī drošus un videi draudzīgus ostas apstākļus. Ostā tiek organizēti arī pasažieru pārvadājumi. Turklāt kravu pārvadājumu virziens ir īpaši attīstīts, jo pastāv labi savienojumi gan ar dzelzceļu, gan sauszemes tranzītceļiem un gaisa satiksmi, tāpat pārvadājumi notiek arī iekšzemes ūdeņos un izbūvēta arī cauruļvadu sistēma. Ostā ir vairāk nekā 150 piestātnes un 140 no tām ir darbībā, turklāt arvien tiek attīstīti jauni projekti, turpinot attīstīt ostas Dienvidu daļu un savienojumus ar iekšzemi. Kā pastāstīja ostas pārstāvji, kopš 2022. gada sadarbība uzsākta arī Ukrainu, un to plānots turpināt.

Interreg Europe programmas 2021-2027 līdzfinansētā projekta “Zaļas un sociāli atbildīgas pilsētu loģistikas inovācijas (SPOTLOG)” mērķis ir iesaistīt vietējās kopienas sociāli atbildīgu loģistikas sistēmu izveidē, kur vien iespējams, balstoties uz nulles oglekļa emisijām, saprātīgi izmantojot visus pieejamos resursus un izmantojot preču un pasažieru transporta pakalpojumu digitalizācijas iespējas. Latviju konsorcijā pārstāv Vidzemes plānošanas reģions.

Balstoties uz gūtajām zināšanām, plānots papildināt Vidzemes plānošanas reģiona stratēģisko plānošanas dokumentus, akcentējot loģistikas inovāciju risinājumu un videi draudzīgas mobilitātes attīstības jautājumus.

Plašāka informācija par projektu Vidzemes plānošanas reģiona tīmekļa vietnē www.vidzeme.lv  un https://www.interregeurope.eu/spotlog.

 

Par projektu

Jautājumiem:
Rita Merca, projektu vadītāja
rita.merca@vidzeme.lv
+371 29476373

Informāciju sagatavoja:
Anita Āboliņa, galvenā komunikācijas speciāliste
anita.abolina@vidzeme.lv
+371 29454752