Skolēni aizraujošos eksperimentos izprot enerģijas patēriņu ikdienā

1. decembrī Reuges pamatskolā Igaunijā norisinājās starptautiska Enerģijas diena, kā ietvaros arī skolēni no vairākām Vidzemes izglītības iestādēm veica mācību eksperimentus ar ikdienā katram apkārt esošām ierīcēm. Veicot praktiskus to patēriņa mērījumus, rēķinot uzdevumus, izklaidējošā un aizraujošā veidā jaunieši guva priekšstatu par to, kā un cik lietderīgi vai tieši – nelietderīgi paši ikdienā patērē dažāda veida enerģiju.

Ikdienas gaitās retais aizdomājamies par to, cik liela nozīme ir mūsu paradumiem. Iespējams, retais tāpēc, ka tas šķiet neizprotami, sarežģīti, varbūt pat neinteresanti? Bieži loģisks šķiet jautājums – ko es ar šo informāciju varu iesākt ikdienā? Tāpēc projekta “Ilgtspējīgas enerģijas sabiedrība” ietvaros uzstādītais sauklis “Enerģija ir prieks un prieks esi TU!” kļuvis par galveno vadmotīvu aktivitātēm – parādīt jauniešiem, ka ikdienas paradumu vērtēšana un uzraudzība ir interesanta, un iegūstamā informācija patiesībā ir plaši pielietojama.

Lai izziņas procesu padarītu patiesi aizraujošu, tajā pašā laikā reālu un ikdienišķām situācijām atbilstošu, skolēnu no Valmieras Viestura vidusskolas, Lizuma vidusskolas, Ernsta Glika Alūksnes Valsts ģimnāzijas, kā arī Igaunijas skolām rīcībā eksperimentu vajadzībām bija reālas mājsaimniecībā, skolā un citur izmantotas ierīces, tādas kā gludekļi, apgaismes ķermeņi, spuldzes, tējkannas. Ierīču darbības principi visiem ir zināmi, tomēr to darbības laikā patērētā enerģija nav, tāpēc, lai izprastu patieso patēriņa veidu un apjomu, skolēni varēja likt lietā modernas enerģijas mērīšanas ierīces – strāvas mērītājus, infrasarkano staru termometrus, termokameras un citas.

Eksperimentu laikā skolēni saprata, ka ir nozīme tam, kā plānojam apgaismojumu, iekārtojot telpas, kā arī to, kas mājās vai skolā patērē elektrību. Tāpat arī izprata, ka no enerģijas patēriņa viedokļa, nozīme ir piešķirama pat spuldzēm, kādas izmantojam apgaismes ķermeņos. Kā arī to kā pareizi uzlabot telpu gaisa kvalitāti, tajā pašā laikā nevēdināt telpas līdz to vispārējai atdzišanai. Īpaši aizraujošs skolēniem šķita eksperiments par skābekļa patēriņu. Vairāki skolēni vienkopus atradās teltī un uz savas ādas izjuta to, kā mainās skābekļa daudzums.

Pēc skolēnu intensīva darba pasākuma organizatori bija sarūpējuši aizraujošus AHHAA Zinātnes centra teātra demonstrējumus, kas parādīja skolēniem, ka aiz sarežģītām ķīmijas formulām slēpjas vienkāršas ikdienas situācijas. Priekšnesums pārsteidza ar uguni un dūmiem, dažādām noslēpumainu vielu reakcijām, radot pat plānotas eksplozijas.

Igaunijas – Latvijas pārrobežu sadarbības programmas 2014. – 2020.gadam projekta “Ilgtspējīgas enerģijas sabiedrība” jeb SEC aktivitātes norisinās gan Lizuma vidusskolā, gan Valmieras Viestura vidusskolā un turpināsies visu mācību gadu, tāpēc skolēni, skolotāji un vecāki ir aicināti iesaistīties energoefektivitātes uzlabošanā, jo enerģija ir prieks un prieks esi Tu!

 

Augstākminētā informācija šajā publikācijā atspoguļo autora viedokli un Igaunijas-Latvijas programmas vadošā iestāde neatbild par tajā ietvertās informācijas iespējamo izmantošanu.