9. februārī Saeimas Tautsaimniecības agrārās, vides un reģionālās politikas komisijas sēdē deputāti pauda atbalstu jauna sabiedriskā transporta pārvadājumu veida – pasažieru pārvadājumi pēc pieprasījuma – ieviešanai Latvijā. Vienlaikus komisijas deputāti norādīja, ka Satiksmes ministrijas sagatavotie grozījumi Autopārvadājumu likumā, kas nostiprinātu pašvaldību tiesības organizēt pasažieru pārvadājumus pēc pieprasījuma, ir deklaratīvi. Saeimas komisija apstiprināja Satiksmes ministrijas sagatavoto likumprojektu virzīšanai Saeimai 1. lasījumam, taču likumprojekts netika atzīts par steidzamu, tāpēc tas tiek virzīts izskatīšanai Saeimā parastajā kārtībā – trijos lasījumos, lai likumprojekta izstrādes procesā noritētu vispusīgas diskusijas un tiktu izteikti priekšlikumi.
Likumprojektu atbalstīja 11 klātesošie komisijas deputāti. Saeimas Tautsaimniecības agrārās, vides un reģionālās politikas komisija noteikusi termiņu priekšlikumu sniegšanai likumprojekta uzlabošanai līdz š. g. 17. martam.
Saeimas deputāts Kārlis Šadurskis sēdē komentēja: “Šobrīd sanāk, ka viss gulsies uz pašvaldības budžetu vai Eiropas Savienības fondu finansējumu un pašvaldībām būs tiesības organizēt šādu pakalpojumu, tas nebūs jādara obligāti. Uzskatu, ka šādā redakcijā, bez kopīga valsts regulējuma un tam atvēlēta budžeta, šī iniciatīva ir lemta neveiksmei. Tieši tāpēc arī apstājās Vidzemes plānošanas reģiona veiksmīgi īstenotais pilotprojekts “transports pēc pieprasījuma” – tas tika finansēts no ES fondiem un, neskatoties uz lielo iedzīvotāju atsaucību, atvēlētais budžets beidzās. Mēs gribētu nopietni pastrādāt ar šo jautājumu, lai ieviestu sistēmu, kas strādātu efektīvi, pēc vienotiem principiem visā valsts teritorijā, pretējā gadījumā šī būs tīra formalitāte. Nav arī pārliecības, ka likumprojekts paredz grozījumus atbilstošākajā likumā, iespējams, ka pasažieru pārvadājumi pēc pieprasījuma būtu integrējami tomēr Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā.”
Aino Salmiņš, Latvijas Pašvaldību savienības padomnieks tautsaimniecības jautājumos: “Latvijas Pašvaldību savienība pilnībā pievienojas Saeimas deputātu viedoklim. Līdzīgi kā Vidzemes plānošanas reģions, arī mēs uzskatām, ka “transports pēc pieprasījuma” jādefinē kā viena no sabiedriskā transporta pakalpojumu sastāvdaļām. Izmaiņas Autopārvadājumu likumā neko nemainīs – jau šobrīd pašvaldības drīkst veikt pasažieru pārvadājumus, plānotie grozījumi šajā likumā būs formalitāte, turklāt bez cerībām saņemt valsts finansējumu. Turklāt, ja pareizi atceros, Saeima vēl 2020. gadā lēma un uzdeva Satiksmes ministrijai veikt grozījumus tieši Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumā. Esam par šo diskutējuši, taču līdz risinājumam, kas apmierinātu visas puses, vēl tikuši neesam. Jāturpina!”
Vidzemes plānošanas reģions arī turpmāk sadarbosies gan ar Satiksmes ministrijas pārstāvjiem, gan Saeimas Tautsaimniecības agrārās, vides un reģionālās politikas komisiju, lai iesaistītos kvalitatīva mobilitātes pakalpojuma izveidē iedzīvotājiem attālās lauku teritorijās.
Vienlaikus jāatzīmē, ka Saeimas komisija rūpīgi izvērtēs Vidzemes plānošanas reģiona veiktā pilotprojekta “transports pēc pieprasījuma” rezultātus, jo tā īstenošanas laikā 11 mēnešos ir uzkrāta vērtīga pieredze un apkopoti secinājumi par to, kā šāds pakalpojums ir organizējams praktiski.
Informāciju sagatavojusi: Anita Āboliņa, sabiedrisko attiecību vadītāja Vidzemes plānošanas reģionā, anita.abolina@vidzeme.lv