Kādas iniciatīvas sabiedriskā transporta jomā jau īstenotas? Cik pašvaldības ir atvērtas jauniem transporta risinājumiem? Kas nepieciešams sabiedriskā transporta sistēmas uzlabošanai? Šie ir tikai daži no jautājumiem, kas jānoskaidro, lai mērķtiecīgi ieviestu uzlabojumus transporta organizēšanā. Tādēļ Vidzemes plānošanas reģions sadarbībā ar SIA „IMINK” ir veicis pētījumu, kurā aptaujāja pašvaldību pārstāvjus, pasažieru pārvadātājus, vietējos transporta sistēmas speciālistus un iedzīvotājus, kā arī analizēja dokumentus par sabiedriskā transporta stratēģijām un veica plānošanas reģiona transporta sistēmas izvērtējumu.
Transporta infrastruktūra ir galvenais priekšnoteikums reģiona sasniedzamībai un ekonomiskai attīstībai. Transporta sistēmai ir jābūt ilgtspējīgai, konkurētspējīgai un efektīvai. Eiropas Savienības politikas pamatprincipos ir atzīmēts, ka transportam ir būtiska loma sabiedrībā. Savukārt iedzīvotāju pārvietošanās ir būtiska iekšējam tirgum, iedzīvotāju dzīves kvalitātei un pārvietošanās brīvībai.
Pētījuma rezultāti rāda, ka transporta infrastruktūra reģionā ir samērā attīstīta, bet ir jāveic uzlabojumi. Visi transporta veidi aktīvi tiek izmantoti pasažieru pārvadājumos. Velosatiksmei ir izveidoti tūristu maršruti gan reģionā, gan pierobežas zonā ar Igauniju. Plānošanas reģiona teritorijā valsts ceļu garums uz 1 000 iedzīvotājiem ir 2,8 reizes augstāks, nekā Latvijā kopumā, un vieglo auto mobilizācijas līmenis ir par 8% augstāks nekā Latvijā, bet tehniskajā kārtībā esošo – par 4% augstāks. Tomēr pētījuma dati rāda, ka tikai 59% reģiona lauku iedzīvotājiem sabiedriskā transporta pieturas ir pieejamas 2 kilometru rādiusā, un reģiona robežās ir apgrūtināta mazāk apdzīvoto teritoriju sasniedzamība ar sabiedrisko transportu.
Viena no pētījuma daļām ir Vidzemes plānošanas reģiona vietējo pašvaldību aptauja, kuras mērķis bija noskaidrot viedokli par ilgtspējīgu sabiedriskā transporta organizēšanu un iedzīvotāju mobilitātes uzlabošanas risinājumiem.
Aptaujāto pašvaldību pārstāvji un pasažieru pārvadātāji norāda, ka Vidzemes klimata īpatnības – bargais sals un lielais sniega daudzums sadārdzina ceļa infrastruktūras uzturēšanu. Izmantojot modernās telekomunikācijas, iespējams veicināt pārdomātu iedzīvotāju pārvietošanos. Viens no risinājumiem būtu ieviest sistēmu „transporta pēc pieprasījuma”. Tā ir sabiedriskā transporta izmantošanas kārtība, kādā lietotājs var izmantot sabiedriskā transporta pakalpojumus attālinātās un mazapdzīvotās reģiona vietās. Ar dispečera dienesta palīdzību iedzīvotāji var pieteikt transporta pakalpojumu uz dažādām vietām. Šāds transporta izmantošanas veids ir populārs Austrijā, Spānijā, Grieķijā un Francijā.
Aptaujātie min, ka vēl viens risinājums transporta sistēmas optimizācijai būtu vidējas un mazas ietilpības autobusu izmantošana lielo autobusu vietā, radot 15% līdz 20% degvielas ekonomijas iespējas. Aptaujas dalībnieki uzsver, ka ir jādomā par autobusu pieturvietu elastīga novietojuma noteikšanu maršrutos ārpus maģistrālēm, īpaši mazāk apdzīvotās vietās. Kā arī savstarpēja pašvaldību sadarbība, apvienojot resursus un līdzekļus sabiedriskā transporta organizācijai, varētu uzlabot transporta sistēmu reģionā.
Vidzemē izstrādātā pētījuma rezultātus izmantos sabiedriskā transporta pakalpojumu uzlabošanai un tie dos ievirzi transporta attīstības ilgtermiņa plānošanai reģionā.
Pētījums par ilgtspējīgu transportu Vidzemē drīzumā būs pieejams Vidzemes plānošanas reģiona mājaslapā.
Projektu “Pārvietojies zaļi!” līdzfinansē Eiropas Reģionālās attīstības fonda programma „Interreg IVC”. Projekta mērķis ir uzlabot Eiropas reģionālās politikas efektivitāti attiecībā uz ilgtspējīgu transporta sistēmu lauku teritorijās. “Pārvietojies zaļi” dalībnieki pārstāv 10 Eiropas Savienības valstu lauku reģionus.
Papildu informācija: Lelde Gavare, Projektu vadītāja Vidzemes plānošanas reģionā, mob.: + 371 29266757, e-pasts: lelde.gavare@vidzeme.lv.