Marta vidū Tartu pilsētā, Igaunijā, notika projekta H2Value sanāksme. Tajā piedalījās projekta partneri no Igaunijas, Latvijas un Nīderlandes. Sanāksmē līdzdarbojās arī Eiropas Reģionālās attīstības fonda Starpreģionu inovāciju investīciju instrumenta (I3) programmas pārstāve Maja Ferlinc, izvērtējot gan paveiktos plānošanas uzdevumus, gan arī aicinot projekta komandu turpināt gatavoties plānoto pilotrisinājumu ieviešanai.
Jau vairāk kā gadu H2Value projekta partneri strādā kopā, lai izveidotu zaļā ūdeņraža vērtību ķēdi, sākot no ūdeņraža ražošanas, izmantojot saules enerģiju, uzglabāšanas, pārvadāšanas un tā izmantošanu transportā. Šajā laikā pamatdarbs notika, veicot aprēķinus zaļā ūdeņraža ražošanas sistēmas plānošanai, izstrādāts ūdeņraža loģistikas plāns transportēšanai no Igaunijas līdz Latvijai. Turklāt projekts ir sasniedzis to posmu, kurā jāuzsāk ieviest pilotrisinājumi, ļaujot pārbaudīt zaļā ūdeņraža potenciālu transporta sektorā.
“H2Value projekts aptver visu vērtību ķēdi, un mēs esam atkarīgi viens no otra. Lai sasniegtu projekta izvirzītos mērķus un pārvarētu ar ūdeņradi saistītos izaicinājumus, ir jāpieliek kopīgas pūles,” sacīja Igaunijas Ūdeņraža tehnoloģiju asociācijas speciālists Ains Laidoja. Diskusijās partneri uzsvēra gan milzīgo potenciālu, gan sarežģītās problēmas, kas raksturīgas zaļā ūdeņraža integrēšanai transporta nozarē. Mūsu reģionā, kur ūdeņraža tehnoloģijas ir kaut kas jauns, izaicinājumus rada neesošā infrastruktūra un tehnoloģijas, kas atbilstu potenciālā lietotāja vajadzībām. Tas ir diezgan liels izaicinājums arī H2Value projektam, jo plānoto pilotrisinājumu skaits un transportlīdzekļu ūdeņraža patēriņš būs neliels.
Projektā piedalās arī partneris no Nīderlandes “Jaunā enerģijas koalīcija” (angļu val. New Energy Coalition). Būtiski, ka Nīderlande ir viena no valstīm, kas ir ievērojami progresējusi attiecībā uz zaļā ūdeņraža izmantošanu transportā. Šī valsts ir pievērsusi uzmanību ilgtspējīgas mobilitātes risinājumiem ar mērķi attīstīt infrastruktūru ūdeņraža uzglabāšanai un piegādei, kā arī palielināt zaļā ūdeņraža transportlīdzekļu skaitu valsts ceļos. Lai stimulētu ūdeņraža attīstību, valsts ir izveidojusi vairākus atbalsta mehānismus šādu transportlīdzekļu iegādei, kā arī ir veikusi ieguldījumus ūdeņraža uzpildes staciju tīkla izveidē, kas nodrošina uzpildi gan privātpersonām, gan kravas transportlīdzekļiem. Šāda infrastruktūra ir būtiska, lai veicinātu zaļā ūdeņraža izmantošanu un uzlabotu sabiedrības uzticību šai tehnoloģijai. Ar ievērojamiem pasākumiem, finanšu atbalstu un sadarbību gan valsts, gan starptautiskajā līmenī, Nīderlande kalpo par paraugu citām valstīm, kas cenšas izmantot zaļo ūdeņraža potenciālu transporta nozarē. Jāuzsver, ka H2Value komanda sastāv no zinošiem un apņēmīgiem projekta partneriem, kuri saredz ūdeņradī potenciālu un iespēju savā reģionā. Apzinoties komandas lomu un kopīgos centienus, kas nepieciešami, lai pilnībā izmantotu zaļā ūdeņraža potenciālu transportā, dalībnieki uzsvēra sadarbības nozīmi starp nozarēm.
Aktuālā informācija par H2Value turpmākajām aktivitātēm būs pieejama oficiālajā mājas lapā: https://www.h2value.eu/, kā arī projekta LinkedIn lapā @H2VALUE PROJECT