“Vidzemes Inovāciju nedēļas” ietvaros norisinājās darba grupas sanāksme, kurā kopīgi ar valsts, pašvaldību, izglītības un pētniecības iestāžu pārstāvjiem, kā arī reģiona tūrisma jomas uzņēmējiem apspriests projektā par uzņēmējdarbības veicināšanu tūrisma galamērķos (“Destination SMEs”) izstrādātais rīcības plāns uzņēmējdarbības konkurētspējas veicināšanai un galamērķu pārvaldības pilnveidei Vidzemes reģionā.
Darba grupas ietvaros Tina Hedi Zakonjšek no Slovēnijas, Jaunā Tūrisma Institūta direktore, kā arī projektu vadītāja Ilgtspējīga tūrisma institūta fabrikā “GoodPlace” dalījās pieredzē par to, kā veicināt inovācijas tūrismā, padziļināti iepazīstinot ar Slovēnijas piemēru par publiskā un privātā sektora sadarbību. Viņa pastāstīja par mehānismiem un dažādām aktivitātēm, kas īstenoti Slovēnijā kopš 2004. gada. Lai veicinātu jaunu un inovatīvu biznesa ideju radīšanu, valstī īstenoti projektu konkursu uzsaukumi, kas saņēmuši plašu atsaucību pieteikto ideju skaita ziņā. Tāpat sekmīgi īstenoti tūrisma hakatoni un citas aktivitātes nozarei. Slovēnijas pārstāve iepazīstināja arī ar pēdējā laikā atzītākajiem inovatīvajiem tūrisma produktiem. To vidū, piemēram, “alus strūklaka”, kur iespējams nodegustēt vairāku mazo alus darītavu brūvējumus. Tāpat stāstīja par ielu restorānu laukumu (open kitchen Food Market) Ļubļanas centrā.
Valsts atbalsta programmas ietvaros inovatīvu tūrisma produktu un projektu izveidei Slovēnijas Tūrisma padome nu jau vairāk nekā 10 gadus organizē grantu konkursu radošu un novatorisku ideju atbalsta realizācijai tūrisma jomā. Atsevišķās Vidzemes pašvaldības tiek īstenoti līdzīgi konkursi uzņēmējdarbības atbalstam, tomēr domājot par jaunu tūrisma produktu veidošanu un inovāciju atbalstu tūrisma nozarē, būtiski būtu tieši nacionālā līmenī veidot grantu konkursu inovatīviem starpsezonas un mazāk aktīvās tūrisma sezonas pakalpojumiem, kas nozīmīgi kāpina pieprasījumu šajā laikā.
Šobrīd projekta “Destination SMEs” ietvaros ir izstrādāts rīcības plāns uzņēmēdarbības konkurētspējas veicināšanai un tūrisma galamērķu pārvaldības pilnveidei Vidzemes reģionā, kas iekļauj arī priekšlikumus inovatīva tūrisma attīstībai Vidzemē un Latvijā, papildinot Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras īstenotā konkursa “Veiksmīgākais jaunais tūrisma produkts” nolikumu.
Rīcības plāna izstrādei analizētas citu Eiropas valstu labās prakses tūrisma galamērķu pārvaldībā. Tās, kā arī citas plānotās rīcības plāna aktivitātes tūrisma galamērķu pārvaldības pilnveidei plāna izstrādes laikā tika izdiskutētas ar tūrisma nozares pārstāvjiem no Ekonomikas ministrijas, Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras, Vidzemes augstskolas, Gaujas Nacionālā parka (NP) tūrisma klastera “Enter Gauja”, vairākām Vidzemes pašvaldībām, tūrisma uzņēmumiem u.c.
Izstrādātais rīcības plāns koncentrējas uz trim pamata prioritātēm, lai veicinātu uzņēmējdarbību tūrisma galamērķos – atbalstu vidējiem un maziem uzņēmējiem Vidzemē, integrētu un viedu tūrisma pārvaldību un inovatīvu tūrisma attīstību Vidzemē. Plašāk ar izstrādāto rīcības plānus iepazīstieties >> šeit.