Gandrīz divus gadus pēc projekta “Mantojuma ilgtspējīga apsaimniekošana ūdensceļu reģionos” (SWARE) noslēguma, projekta komanda turpina aktīvi dalīties ar zināšanām, pieredzi un labo praksi Eiropas reģionu starpā. Tā ietvaros, jūnijā notika vebinārs par digitālajiem risinājumiem un to pārņemšanu citviet, lai panāktu labāku līdzsvaru starp dabas un kultūras resursu aizsardzību un ilgtspējīgu izmantošanu.
Covid-19 pandēmijas rezultātā iedzīvotāji atpūtai intensīvāk izmanto vietējās ekosistēmas pakalpojumus, tādējādi ievērojami paaugstinās apmeklētāju pieplūdums reģiona dabas teritorijās, atsevišķos objektos radot pārslodzi, kas apdraud gan pašu vietu, gan pazemina apmeklētāju pieredzējuma kvalitāti. Kā mēs varam efektīvāk pārvaldīt šos objektus? Kā digitālos risinājumus var izmantot, lai radītu labāku pieredzi un kā tos pielietot izglītības nolūkos?
“Sabiedrības izpratnes veicināšana par kultūras mantojumu un tā izmantošana nodrošina šī mantojuma saglabāšanu,” tā Teo Pronks, “The Hidden City Foundation”(Stichting De Verborgen Stad), Nīderlande, direktors, stāstot klātesošajiem par 5D risinājumiem darbā ar dabas tūrisma objektiem. Eksperts uzsvēra digitālos risinājumus kā vienu no nozīmīgākajiem rīkiem, ņemot vērā pandēmijas izraisītās sekas.
Kā galvenos digitālo risinājumu uzdevumus un mērķus vēsturnieks izvirzīja sabiedrības informētību un brīvu pieeju pētījumiem un labajām praksēm, kā arī iespēju ar katru no objektiem iepazīstināt no vietējo iedzīvotāju perspektīvas. Kā viena no mūsdienu piedāvātajām iespējām, caur kuru izstāstīt kultūras mantojumu stāstus, ir 5D rekonstrukcija, kas ļauj ikkatram ieskatīties vairākus gadu desmitus senā pagātnē.
“Apkārtējā vide, neatkarīgi no tā, vai tā ir pilsēta vai kāda dabas ainava, ir gan fiziska, gan arī garīga pieredze. Tādēļ tas, kā cilvēki šo vidi uztver, mainās atkarībā no katra izcelsmes, interesēm un zināšanām,” stāsta eksperts. 5D tehnoloģijas ir tikai viens no veidiem, kā šīs zināšanas ietekmēt ar pētniecības un vizuālo rīku palīdzību.
Prezentācija pieejama ŠEIT.
Madara Stukmane, Pasākumu organizatore Valmieras novada Tūrisma pārvaldē, vebināra viesiem pastāstīja par pārvaldes pieredzi digitālo spēļu izstrādē un integrācijā novada tūrisma piedāvājuma attīstībā. Pēc reģionālās reformas aktuāli bijis novada iedzīvotājiem popularizēt tūrisma objektus visā novada teritorijā, savukārt Covid19 noteikto ierobežojumu apstākļos digitālo risinājumu (spēļu) pielietošana arī pandēmijas laikā ļāva aicināt sabiedrību uz aktīvu dzīvesveidu vienlaikus iepazīstot novadu un tūrisma objektus. Pārstāve iepazīstināja ar divām digitālajām spēlēm, kas sniedz iespēju īstenot šo mērķi – cilpo.lv un ROADGAMES.
Spēli “Cilpo” veido 6 Cilpas, kuras savukārt veido ap 30 dažādi jautājumi, uzdevumi un stāsti. Tā ir pastaigu spēle, kuru iespējams spēlēt no jebkuras vietas pasaulē, pat ja spēlētājs neatrodas Valmieras novadā. Viss, kas vajadzīgs, ir telefons, aplikācija un pašu izvēlēts pastaigu maršruts. Savukārt RoadGames ir pieejama daudz plašākai auditorijai arī citās valstīs un var tikt spēlēta arī braucot ar mašīnu vai divriteni.
Viens no ieguvumiem vietējiem iedzīvotājiem ir kvalitatīvs brīvā laika piedāvājums un droša galamērķu iepazīšanas iespēja atklājot, iespējams, vēl neiepazītas, bet vērtīgas vietas. Iedzīvotājiem ir iespēja izvēlēties sev tīkamākos maršrutus, tādā veidā iepazīstot arī katras lokācijas infrastruktūru un apmeklējot dažādus apskates objektus, lai interaktīvo pastaigu padarītu vēl īpašāku.
Prezentācija pieejama ŠEIT.
Projekta vadītājs Stefans van Dijks uzsver pieredzes apmaiņas nozīmi: “Pieredzes un labas prakses apmaiņa starp dažādiem reģioniem var stimulēt pārmaiņas un jaunu ideju rašanos, kā rezultātā atklājam jaunus veidus, kā iepazīt zaļo un zilo zonu, kas pašlaik ir pakļauta paaugstinātai slodzei. Lai gan digitālie risinājumi nav nekas jauns, pandēmijas laikā tie ir kļuvuši daudz plašāk izmantoti. Vebināra mērķis bija parādīt digitālos risinājumus, kas var radīt pozitīvu ietekmi. Un tas ir tieši tas, ko projekta partneri demonstrēja.”
Taujāts par digitālo risinājumu lomu, Stefans van Dijks saka: “Kāpēc digitālie risinājumi ir svarīgi? Jo tie piedāvā jaunus veidus, kā piedzīvot mūsu zaļo un zilo zonu, un tie piesaista līdz šim nesasniegtu auditoriju. Kad jūs kādu objektu padarāt digitāli pieejamu, tas kļūst daudz populārāks ne tikai vietējo iedzīvotāju vidū, bet arī reģionālā, nacionālā un pat starptautiskā tūrisma mērogā. Šie rīki ikvienam dod iespēju apmeklēt vietas attālināti, pārvarot, piemēram, pandēmijas radītos ierobežojumus.”
Projekts “Mantojuma ilgtspējīga apsaimniekošana ūdensceļu reģionos” (SWARE) tika īstenots ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda programmas “Interreg Europe 2014.-2020. gadam” atbalstu. Šī publikācija atspoguļo tikai tās autora viedokli, un Interreg Europe programmas vadības organizācijas nevar būt atbildīgas par jebkādu tās satura izmantošanu.
.