Valmierā uzsākts projekts “Papīra teātris KAMIŠIBAI jeb skolnieki bērniem un stāstnieks pa vidu”

No 2018. gada maija līdz decembrim Valmierā, Naukšēnos, Ēvelē un Drabešos Vidzemes stāstnieku kopa īsteno projektu  “Papīra teātris KAMIŠIBAI jeb skolnieki bērniem un stāstnieks pa vidu”.

Vidzemes stāstnieki sadarbībā ar Valmieras Mākslas vidusskolu (VMV) maijā uzsākuši darbu pie papīra/attēlu teātra KAMIŠIBAI komplekta izveidošanas, kuru iecerēts izmantot pirmskolas un sākumskolas vecuma bērnu runas prasmju, valodas un domāšanas attīstībā, kā arī stāstīšanas un klausīšanās prasmju veicināšanā un attīstīšanā, vienlaikus iedzīvinot un popularizējot papīra teātri Vidzemē. Šīs sadarbības rezultātā taps papīra teātra komplekts ar pārveidojamu kartona skatuves kārbu, 4 pasaku ilustrāciju komplektiem un metodisko līdzekli lietotājiem. Pēc VMV skolēnu sagatavota prototipa paredzēts izgatavot un lietotājiem dāvināt 100 teātra komplektus.

Projekts noslēgsies ar izglītojošu semināru Valmieras un apkārtējo novadu sākumsskolu un pirmskolu pedagogiem, logopēdiem, bibliotekāriem, kas aktīvi strādā ar bērnu auditoriju, kā arī stāstniekiem. Visi semināra dalībnieki  saņems KAMIŠIBAI komplektu.

KAMIŠIBAI ir viena no japāņu kultūrā izplatītajām un iecienītajām stāstniecības tradīcijām, kas uzrunā gan bērnus, gan pieaugušos. Ceļojošie stāstnieki savus stāstus ilustrē ar maināmiem attēliem, tos ievietojot skatuvei līdzīgā ietvarā. Pakāpeniski izņemot attēlus, tiek izstāstīts notikums vai pasaka. Stāstītājs atrodas blakus skatuvei un var uzturēt acu kontaktu ar publiku, kā arī sākt sarunu par dzirdēto un redzēto.

Lai veicinātu bērnu valodas attīstību, ļoti svarīgi ir lasīt priekšā grāmatas, stāstīt pasakas un sarunāties, kas vienlaikus ir bērna domāšanas spēju attīstīšana. Lai arī ne vienmēr izdodas bērnu uzmanību piesaistīt ar grāmatu, mēs uzdrošināmies apgalvot, ka visiem bērniem patīk klausīties stāstus. Ja stāstus papildina kvalitatīvs vizuālais materiāls, tad verbālo un neverbālo izteiksmes līdzekļu apvienojums nodrošina panākumus valodas un domāšanas attīstībā.

Šie uzdevumi palīdz veidot saistītu runu, paplašina vārdu krājumu, veicina sadarbības prasmes, attīsta kognitīvo procesu darbību. Valodas un runas attīstība ir cieši saistīta ar vispārējo un smalkmotorikas attīstību, tāpēc svarīgi veidot interaktīvus uzdevumus, kas veicina šo procesu kvalitatīvu attīstību.

Vasaras mēnešos Vidzemes stāstnieki  izvēlējušies un sagatavojuši četras pasakas. Septembrī  Pasaku stundā VMDV audzēkņiem un pedagogiem stāstnieki stāstīs pasakas un pārrunās tās kopā ar jaunajiem māksliniekiem. Iecerēts, ka jaunākās klases dažādās tehnikās veidos pasaku ilustrācijas, bet vidusskolēni strādās pie skatuves kārbas dizaina.

Nedaudz par Vidzemes stāstnieku kopu: tā ir domubiedru grupa, kas uztur, attīsta un popularizē stāstniecības tradīciju kā nozīmīgu nemateriālā kultūras mantojuma izpausmi. Kopa izveidojās 2015. gadā un tās dalībnieki individuāli un grupā piedalās dažādos stāstnieku notikumos, t.sk. visos četros stāstnieku festivālos Latvijā. Šobrīd grupas aktīvais kodols ir pieci stāstnieki, kas rīko stāstu pasākumus bērniem un pieaugušajiem Valmierā, Cēsīs, Drabešos, Mazsalacā un Rūjienā, kā arī aktīvi iesaistās jauno stāstnieku sagatavošanā, rīkojot jauno stāstnieku konkursa “Teci, teci valodiņa” Valmieras pusfinālu un citas aktivitātes.

Projekta mērķis ir Vidzemes novadam raksturīgo vērtību, tradīciju un kultūrvides bagātināšana, izmantojot stāstniecību kā rīku ar attēlu teātra KAMIŠIBAI palīdzību

Vidzemes stāstnieku kopa realizē projektu biedrības „Tradicionālās kultūras iniciatīvu centrs „KasTe””paspārnē un to finansiāli atbalsta Latvijas valsts mežu un Valsts kultūrkapitāla fonda Vidzemes kultūras programma 2018.

 

Informāciju sagatavojusi projekta koordinatore Agita Lapsa, biedrība „Tradicionālās kultūras iniciatīvu centrs „KasTe””.