No 12. līdz 15. martam Vaimelā (Igaunijā) un Valmierā norisinājās intensīvs eksporta darbnīcu cikls, kā ietvaros, papildus praktiskai savu eksporta iespēju modelēšanai, koksnes un mēbeļu nozares uzņēmēji nonāca pie atziņām par iespējām un riskiem dažādu ar eksportu saistītu funkciju nodošanai ārpakalpojumā.
Pirmajā no semināru dienām eksporta konsultanta vadībā uzņēmēji runāja par aspektiem, kas jāņem vērā, vēloties uzsākt eksportu, tāpat guva ieskatu eksporta tirdzniecības kanālu daudzveidībā un, kā tie atšķiras no vietējā tirgus. Dalībnieki veica eksporta procesu novērtējumu, lai saprastu uzņēmumu stiprās un vājās puses, gūstot arī ieteikumus problēmu pārvarēšanai.
Viens no pasākuma runātājiem, uzņēmējs ar vairāku gadu pieredzi eksporta projektu vadībā, Jakob Saks uzsvēra, ka uzņēmējiem nepieciešams koncentrēties uz biznesa attīstīšanu, produktu attīstību un klientu attiecībām, savukārt daļu funkciju, kas tiešā veidā neģenerē pārdošanas rezultātus, bet ir laiku patērējoši, nododot ārpakalpojumā. Pēc viņa domām, uzņēmēji primāri domā par ražošanu, pārdošanu un marketingu atstājot kā nākamos soļus, tomēr tieši pārdošana nodrošina ieņēmumus. Loģisks ir arī secinājums, ka nav rentabli algot uzņēmumā pastāvīgu darbinieku funkcijām, kas nav nepieciešamas, piemēram, intensīvi un katru dienu.
J. Saks vadībā praktiskā semināru daļa tika veltīta konkrētu uzdevumu formulēšanai un analīzei par to piemērotību nodošanai ārpakalpojumā, tāpat risku novērtēšanai, meklējot darbiniekus kādā no ārštata darbinieku platformām, piemēram, Upwork. Uzņēmēji identificēja vairākas iespējamās funkcijas, ko viņi var nodot ārpakalpojumā, piemēram, tulkošanas pakalpojumus uzņēmuma mājas lapu vajadzībām, tehnisko rasējumu izstrādi, informācijas apkopošanu, datu bāzu veidošanu par konkrētajā tirgū esošajiem izplatītājiem, kā arī citus.
Ne mazāk svarīgi izprast – kā izvēlēties labākos kandidātus no visiem piedāvājumiem? Pirmais uzdevums ir rūpīgi definēt nepieciešamo uzdevumu, ko nodot ārpakalpojumā. Saņemot piedāvājumus, nepieciešams iepazīties ar platformā pieejamo informāciju par kandidātu – stundu skaitu, kas pavadīts, pildot tādu pašu vai līdzīgu uzdevumu, pieejamās atsauksmes. Pēc izvēles izdarīšanas kandidātus iespējams intervēt (piemēram, caur Skype), lai iepazītos precīzāk ar viņu kompetenci. Semināra laikā kopā ar konsultantiem uzņēmēji gatavoja atbildes uz iegūtajiem piedāvājumiem un plānoja kandidātu iztaujāšanu.
Vairāku Latvijā un ārvalstīs atpazīstamu zīmolu, tādu kā Nakts Mēbeles, Pils Matrači un Heavens, pārstāve Natālija Slotova uzsvēra, ka noderīgi šķita uzzināt, kā novērtēt, ar kuru no kandidātiem, kas piedāvā šādās platformās savus pakalpojumus, ir vērts sadarboties, kā arī – no kā izvairīties.
Semināri katrā valstī norisinājās divu dienu garumā. Šī bija jau otrā praktiskā darbnīca projektā “Koksne un mēbeles” nozares uzņēmējiem un interesentiem. Pirmā tika veltīta dizaina jautājumiem vērtības pievienošanai uzņēmuma produktiem un pakalpojumiem, savukārt šis seminārs ir nākamais solis uzņēmuma attīstības ceļā, lai veicinātu pārdošanu, meklējot eksporta tirgus. Eksporta semināri parādīja, ka neatkarīgi no tā – esi jaunuzņēmums vai jau pieredzējis eksportētājs, būtiski ir nemitīgi sekot līdzi un gūt jaunas prasmes vienmēr mainīgajā biznesa pasaulē.
Savukārt nākamais solis projekta ietvaros būs potenciālo sadarbības partneru meklēšana ārvalstīs tirdzniecības misijās.
Semināru organizēja Vidzemes plānošanas reģions un Kokapstrādes un mēbeļu ražošanas centrs Igaunijā (Tsenter – Puidutöötlemise ja mööblitootmise kompetentsikeskus) projektā “Kokapstrādes un mēbeļu industrijas produktu inovācijas un eksports Veru apgabalā un Vidzemes plānošanas reģionā”, Latvijas-Igaunijas pārrobežu sadarbības programmas ietvaros.
Informāciju sagatavoja: Ieva Bīviņa, Vidzemes plānošanas reģiona sabiedrisko attiecību speciāliste, +371 28674617, ieva.bivina@vidzeme.lv