Janvārī Alūksnes Uzņēmējdarbības atbalsta centrā, Vidzemes Plānošanas Reģions projekta «Mobilitātes un pakalpojumu pieejamības palielināšana demogrāfisko pārmaiņu skartajos reģionos (MAMBA)» ietvaros tikās ar Alūksnes novada un pagastu pārstāvjiem, lai runātu par iespēju Alūksnes novadā vairākos nerentablos sabiedriskā maršruta autobusu maršrutos ieviest “transports pēc pieprasījuma” modeli.
Kopā ar VPR pārstāvjiem, apaļā galda diskusijā piedalījās Ingus Berkulis, Alūksnes novada pašvaldības Īpašumu nodaļas vadītājs, Edvīns Strickis, Alūksnes novada sabiedriskā transporta pārvadājuma nodrošinātājs un vairāku novada pagastu pārstāvji un vietējie mediji. Savukārt, lai izskaidrotu juridiskos jautājumus saistībā ar pakalpojuma “transports pēc pieprasījuma” ieviešanu, diskusijā piedalījās Autotransporta direkcijas (turpmāk – ATD) pārstāves Vizma Ļeonova un Sanita Mince. Diskusijās piedalījās arī Vidzemes Augstskolas pārstāve Sarmīte Rozentāle. Abas minētās organizācijas ir projekta “MAMBA” partneri Latvijā un strādā ciešā sadarbībā ar VPR.
I. Berkulis klātesošos iepazīstināja ar reālo sabiedriskā transporta nodrošinājuma situāciju novadā. Sākotnēji “transports pēc pieprasījuma” pilotēšanai tika piedāvāts Mārkalnes pagasta maršruts, bet diskusijas laikā, iesaistoties vairāku pagastu pārvalžu pārstāvjiem, tika piedāvāti vēl vairāki maršruti, kuros būtu ļoti svarīgi nodrošināt iedzīvotāju mobilitāti no pagasta uz novada centru. Kā atzina pašvaldības pārstāvji, citu mobilitātes risinājumu novadā šobrīd nav, tāpēc uz “transports pēc pieprasījuma” risinājumu pašvaldības pārstāvji raugās cerīgi.
Uzklausot gan pašvaldības viedokli, gan arī Autotransporta direkcijas pārstāvju izteiktos priekšlikumus, projekta vadītāja Līga Puriņa-Purīte uzsvēra, ka efektīvu rezultātu varētu sasniegt, pilotējot dažādus variantus – gan Autotransporta direkcijas plānoto risinājumu – saglabāt līdzšinējos maršrutus, taču izbraukt reisā vien tad, ja iedzīvotājs iepriekš savu braucienu pieteicis. Tajā pašā laikā, jau vairākus gadus, VPR, stāstot par savu ideju, allaž uzsvēris arī “transports pēc pieprasījuma” pašsaprotamo risinājumu – iedzīvotājs jebkurā darba dienā, darba laika ietvaros var pieteikt braucienu nokļūšanai uz pakalpojumu saņemšanas vietām, un tas tomēr nav tas pats, kas taksometra pakalpojumi. Svarīgs ir gan pasūtījuma izpildes laiks, gan arī brauciena mērķis. Šobrīd vēl pāragri spriest, kurš no variantiem Latvijas situācijā būtu atbilstošākais, tāpēc L. Puriņa-Purīte rosina neapstāties tikai pie viena veida risinājuma pilotēšanas.
Projektu MAMBA īsteno Vidzemes plānošanas reģions sadarbībā ar partneriem no Vācijas, Polijas, Somijas, Dānijas, Zviedrijas un Latvijas Interreg Baltijas jūras reģiona (BJR) programmas 2014.-2020. gadam ietvaros, ar Eiropas Reģionālās attīstības fonda līdzfinansējumu. Tā mērķis ir uzlabot mobilitātes pakalpojumu pieejamību attālajos lauku apvidos un demogrāfisko pārmaiņu skartajos reģionos, un pilnveidot transporta pakalpojumu sniedzēju kapacitāti.