Jaunumi Vidzemes pašvaldībās

Novada pašvaldībā izstrādātas vadlīnijas drošas, loģiskas, mierīgas un reizē raitas satiksmes organizācijai Cēsīs. Plāna izstrādātāja, Attīstības un būvniecības pārvaldes galvenā teritorijas plānotāja Evija Taurene, informē par būtiskākajiem akcentiem un izmaiņām jaunajā transporta kustības plānā.
Drošas un mierīgas satiksmes infrastruktūra izveide nepieciešama, lai samazinātu satiksmes negadījumu skaitu, veidotu drošu un saprotamu pilsētvidi un veicinātu pozitīvu satiksmes dalībnieku ieradumu veidošanos, īpaši – pret tādām mazāk aizsargātām satiksmes dalībnieku grupām kā gājēji, velobraucēji, skrituļotāji.

Transporta komisijā regulāri izskatām iedzīvotāju sūdzības par kustības organizāciju vienā vai otrā pilsētas rajonā. Visbiežāk tie ir ierosinājumi uzlikt ātruma valni, lai samazinātu braukšanas ātrumu. Taču guļošie policisti un ātrumu ierobežojošās zīmes, ne vienmēr ir efektīvākais risinājums optimālai transporta kustības organizācijai. Tāpēc izstrādāts komplekss plāns, kā satiksmi pilsētā padarīt drošu un draudzīgu dažādām satiksmes dalībnieku un iedzīvotāju grupām.

Pilsētas mēroga risinājumu galvenā vadlīnija ir – Cēsīs brauc mierīgi. Pilsētas lielākajā daļā paredzam atļautā ātruma samazinājumu līdz 30 vai 40 kilometriem stundā, par ko labprāt saņemtu arī iedzīvotāju komentārus. Tas ir drošs un reizē pietiekošs ātrums, lai raiti nokļūtu tur, kur nepieciešams. Bez ātruma ierobežojošām zīmēm paredzēts lietot arī horizontālos marķējumus uz asfalta, labi pamanāmu atgādinājumu par ātruma ierobežojumu.

Jāpiebilst, ka aktīvi izmantosim horizontālos marķējumus, jo tādējādi bez lieliem ieguldījumiem var efektīvi veicināt satiksmes drošību. Labs piemērs – Dārzniecības iela – kur vienkārši, ar horizontālo marķējumu, nodalīta ietve, bet braucamā daļa sašaurināta, kas arī veicina ātruma samazināšanu. Šādi risinājumi varētu būt arī Miera, Vaives un Līgatnes ielās.

Plašos krustojumos ar horizontāliem marķējumiem paredzēts sašaurināt braucamo daļu, veidojot gājējiem drošas saliņas. Piemērs – Vaļņu ielas gājēju pāreja pie Vienības laukuma. Raiņa ielā pie veikala “Globuss” ir pārskatāma pāreja ar drošības saliņu, bet tuvāk stacijai ir pāreja, kurā gājējiem jāšķērso trīs joslas, un tas nav droši.

Gājēju pārejas paredzēts veidot visos krustojumos, kur tas ir iespējams. Vietās, kur pārredzamība ir ierobežota, veidosim paceltos krustojumus. Savukārt sabiedriski nozīmīgu objektu tuvumā veidosim paceltās pārejas, kādas jau ir pie koncertzāles “Cēsis” un Rīgas Tehniskās universitātes filiāles Piebalgas ielā.

Nozīmīgi ir risinājumi, kas veicina mierīgu un drošu satiksmi skolu un bērnudārzu tuvumā. Bez ātruma vaļņiem un ierobežojošām zīmēm paredzēts lietot sarkanās krāsas marķējumus kombinācijā ar gājēju pārejām, kas ir pamanāms atgādinājums autovadītājiem, ka jābūt īpaši piesardzīgiem. Drošs ceļš uz skolu – tas ir risinājumu komplekss, kas ietver ne vien ierobežojumus un regulējumus rāmākai satiksmei, bet arī veido vidi, kurā bērni var droši paši kājām vai ar riteni, doties uz mācību iestādi. Izplatītā prakse, ka vecāki ved atvases uz skolu ar auto, rīta stundās palielina satiksmes intensitāti mācību iestāžu tuvumā un nereti rada arī nedrošas situācijas.

Vēl viena aktualitāte ir dzelzceļa šķērsojums ceļā uz sporta kompleksu un Cēsu Valsts ģimnāziju. Tur sadarbībā ar AS “Latvijas Dzelzceļš” ceram risināt sliežu šķērsošanas jautājumu, paredzot gājēju luksoforu.

Bieži saņemam privātmāju rajonu iedzīvotāju lūgumus un arī kategoriskas prasības rīkoties, lai mazinātu braukšanas ātrumu šajās pilsētas teritorijā. Pašvaldība īsteno grants ielu divkāršās apstrādes programmu, uzlabo ielu stāvokli, bet diemžēl daļa braucēju cieto segumu uztver kā aicinājumu steigties. Privātmāju rajoni ir dzīvojamās zonas teritorijas, kur pieļaujamais ātrums ir 20 kilometri stundā. Bet, kā panākt, lai autovadītāji to ievērotu? Viens no paredzētajiem risinājumiem ir ielu mēbeles jeb šķēršļi, kurus apbraucot jāsamazina ātrums.

Īpaša zona ir vecpilsēta. Horizontālie marķējumi uz senatnīgā bruģa nebūs iederīgi, taču oriģinālas ielu mēbeles, kas padara satiksmi rāmāku, plānojam izmantot. Tāpat ir iecerēts pakāpeniski radināt ļaudis iet uz vecpilsētu kājām vai braukt ar riteni. Piemēram, periodiski aktīvā tūrisma sezonā brīvdienu vakaros slēdzot vecpilsētu transporta satiksmei. Tāpat arī lielu kultūras vai sporta pasākumu norises laikā. Lai šo ieceri sekmīgi īstenotu, nepieciešams izveidot vairāk autostāvvietu ap vecpilsētu. Ja būs, kur novietot auto, domāju, cilvēki labprāt dosies nelielā pastaigā, lai nokļūtu kādā kafejnīcā vai veikaliņā.

Piedāvātie risinājumi satiksmes uzlabošanai pilsētā akcentē ne vien drošību, bet arī veselīgu ieradumu veidošanos. Cēsīs gandrīz viss ir vieglas pastaigas attālumā, braucot ar riteni, no centra līdz pilsētas ārējai robežai var nokļūt 15 minūtēs. Pirms sēsties pie stūres, vērts padomāt un varbūt mainīt savus ikdienas ieradumus par labu veselīgam un videi draudzīgam pārvietošanās veidam.

Ar satiksmes drošības un mierināšanas risinājumu piemērošanas vadlīnijām Cēsu novadā iepazīsties ŠEIT.

Iedzīvotāji ir aicināti izteikt komentārus, sazinoties ar Cēsu novada pašvaldības Galveno teritorijas plānotāju Eviju Taureni elektroniski - evija.taurene PIE cesis PUNKTS lv, telefoniski – 64161821 vai klātienē Bērzaines ielā 5, 212.kabinetā. 

01.11.2018

Notikumi

«Jūlijs 2024»
POTCPSSv
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031