Jaunumi Vidzemes pašvaldībās

Lai vienotos par lietavu un plūdu radīto seku likvidēšanu, izmaksām un turpmāko rīcību, 2017. gada 28. septembrī vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministra Kaspara Gerharda vadībā notika Koordinācijas padomes sēde. 

Koordinācijas padomes sēdē piedalījās zemkopības ministrs Jānis Dūklavs un satiksmes ministrs Uldis Augulis, kā arī Kārsavas, Krāslavas un Rēzeknes novada domes priekšsēdētāji. 

Kaspars Gerhards uzsver: “Tikai esot uz vietas, operatīvi var pieņemt lēmumu, kas katrā konkrētajā situācijā ir jādara. Kritiskās situācijās ir jāspēj reaģēt uzreiz, nevis jāgaida, kad lēmums tiks pieņemts Rīgā. Tāpat ir precīzi jādefinē katra atbildīgā dienesta pilnvaras un atbildība evakuācijas gadījumā.” 

Tikšanās laikā klātesošie vienojās, ka kritiskās situācijās vietējai Civilās aizsardzības komisijai nepieciešamības gadījumā ir jābūt tiesībām pieņemt lēmumu, piemēram, par piespiedu evakuāciju. Savstarpēji sadarbojoties ir iespējams atrast visefektīvākos risinājumus, tāpēc no pašvaldībām tiek gaidīti priekšlikumi un ierosinājumi grozījumiem normatīvajā regulējumā. 

Ja šobrīd būtu izveidotas sadarbības teritorijas, daudzus jautājumus ar plūdu radītajām sekām varētu risināt vienkāršāk un plašākā mērogā. Piemēram, tūlītējai palīdzībai būtu iespējams piesaistīt citas pašvaldības. Cilvēku evakuācijas nepieciešamības gadījumā šis process varētu notikt uzreiz, bez valsts iesaistes. 

Sēdē tika izskatīti jautājumi arī par plūdu prognozēšanu Latvijā, pašvaldību finansiālajiem zaudējumiem pašvaldību īpašumā vai valdījumā esošajos infrastruktūras objektos, ārkārtējo situāciju lauksaimniecībā un tiks pārrunātas citas aktualitātes. 

Koordinācijas padomē vienojās, ka ministrijas pieprasījumus no valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” virza katra atsevišķi, jo informācijas apkopošanas un izvērtēšanas termiņi lietavu zaudējumiem katras ministrijas kompetences jomā ir dažādi.

Tāpat koordinācijas padomē tika nolemts, ka VARAM, virzot pieprasījumu par finansējuma piešķiršanu cietušajām pašvaldībām, tām nepieprasa 30 % līdzfinansējumu no pašvaldību budžeta. 

Koordinācijas padome izvērtēs iespēju un nepieciešamību vērsties Eiropas Savienības Solidaritātes fondā par spēcīgo lietavu radīto zaudējumu daļēju segšanu. 

Papildus informējam, ka finansējuma pieprasījumu no valsts budžeta programmas „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” VARAM ir iesniegušas 22 pašvaldības, kuru kopējie zaudējumi ir 2 899 192 eiro. Pieprasījumi ir par lietavu un plūdu radītajiem zaudējumiem par pašvaldību īpašumā vai valdījumā esošajos infrastruktūras objektos (piemēram, ceļu un ielu atjaunošanai/remontam, caurteku atjaunošanai, lietus kanalizācijas tīkla atjaunošanai, ēku remontam). 

2017. gada 25. septembrī VARAM sagatavoto Ministru kabineta (MK) rīkojuma projektu* izsūtīja Finanšu ministrijai saskaņošanai. Tiklīdz Finanšu ministrija būs iesniegusi VARAM atzinumu par minēto MK rīkojuma projektu, VARAM to virzīs izskatīšanai uz MK sēdi.

 

* MK rīkojuma projekts ”Par finanšu līdzekļu piešķiršanu no valsts budžeta programmas „Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem””

 

Laura Jansone

Sabiedrisko attiecību nodaļa

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija

Tālr. 67026418

E-pasts: prese PIE varam.gov PUNKTS lv

www.varam.gov.lv

28.09.2017

Notikumi

«Jūlijs 2024»
POTCPSSv
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031